Dünyadan Haberler
Moderator
Oğuzcan Atış / Milliyet.com.tr - Geçtiğimiz cumartesi günüABD merkezli hava yolu şirketi Alaska Airlines’e ait Boeing 737 Max 9 uçağının kalkıştan kısa süre sonra acil çıkış kapısı ve bir penceresi patlaması tüm dünyayı şoke etti. Büyük bir şans eseri can kaybı yaşanmayan olayda mürettebat dahil 177 yolcu taşıyan ve sadece 20 dakika havada kalabilen uçak, kalkış yaptığı meydana acil iniş gerçekleştirmişti. AS1282 sefer sayılı uçuşta gerçekleşen olayda kabindeki basınç kaybı nedeniyle oksijen maskeleri devreye girerken, yine basınç kaybı sebebiyle yolculara ait birçok kişisel eşya da uçaktan dışarı çekilmiş ve en az bir yolcunun kıyafetleri de yine basınç kaybı sebebiyle büyük ölçüde zarar görmüştü.Olayın sebebine dair tartışmalar devam ederken bir açıklama da Türk Hava Yolları'ndan (THY) geldi ve THY, filosundaki 5 adet Boeing 737 MAX 9 tipi uçağını seferden çektiğini duyurdu. Herkesi tedirgin eden olayı, Uçak Mühendisi ve Havacılık Uzmanı Muhammed Yılmaz ile masaya yatırdık.
Dehşet dolu anlar uçakta bulunan yolcuların kamerasına da yansıdı.Yerel basına konuşan bir yolcu, uçakta bulunan bir çocuğun uçaktan dışarı çekilmemesi için annesi tarafından koltuğa doğru 'bastırılmak' zorunda kalındığını paylaştı.
Alıntı Metni
'ANİ BASINÇ KAYBI SONUCU MEYDANA GELDİ'
Yaşanan olayın 13 bin feet irtifada (yaklaşık 4 kilometre yükseklikte) gerçekleştiğini belirten Uçak Mühendisi ve Havacılık Uzmanı Muhammed Yılmaz, uçağın sol arka-orta acil çıkış kapsının koparak uçaktan ayrıldığını söyleyerek,"Yaşananları uçakta yapısal bütünlüğün kaybolması nedeniyle de ani basınç kaybı (dekompresyon) meydana gelmesi olarak özetleyebiliriz"dedi.
40 yaş altı kalpten gidiyor! 'Eskiden parmakla sayardık, artık kanseri bile geçti'
Havacılık tarihinde pek çok farklı sebebe bağlı olarak uçağın yapısal bütünlüğünün bozulduğu, motor başta olmak üzere, uçağın çeşitli bölgelerinden parça ayrılması, kopması gibi durumların yaşandığı örnekler olduğunu ifade eden Yılmaz, şöyle devam etti:
Alıntı Metni
'HAVA YOLUNUN KUSURLU OLDUĞUNU SANMIYORUM'
Yaşanan olayda hava yolu şirketinin kusurlu olduğunu düşünmediğini ifade eden Yılmaz,"Alaska Airlines filosunda 65 adet Boeing 737 Max 9 tipi uçak bulunuyor ve bu uçaklar Ocak 2021’den bu yana operasyonlarda kullanılıyor. Burada suç, uçağın üreticisinden ve üretim sırasında yaşanan bir sorundan kaynaklı gibi görünüyor" dedi.
SSK ve Bağkur emeklileri dikkat! 3 ekonomist cevapladı, işte masadaki en düşük emekli maaşı
'ÜRETİM AŞAMASINDA KAMUFLE EDİLEN KAPIYDI'
171 yolcu ve 6 mürettebatın zarar görmeden atlattığı bu olayda, kopan kapının aslında bu uçakta aktif olmayan ve Boeing fabrikasında uçağın üretim aşamasında kamufle edilen bir kapı olduğuna dikkat çeken Yılmaz, sözlerine şöyle devam etti:
"Kabin içinden bakıldığında standart yan duvar panelleri yerleştirildiği için ve o sıradaki koltuklar, uçaktaki diğer koltuklardan farklı olmadığı için, o bölgede acil çıkış kapısı olduğunu içeriden anlamak mümkün değil. Zaten yolcular da bunun farkında değil. Boeing 737 Max 9 uçaklarını, full ekonomi konfigürasyonunda kullanan firmalar, daha fazla yolcu taşıdığı için, herhangi bir acil durumda tahliye ihtiyacını karşılamak için, bu ekstra acil çıkış kapılarını kullanılmak zorunda kalıyor. Ancak Alaska gibi kabine sadece ekonomi sınıfı koltuk koymayan hava yolları, diğer acil çıkış kapıları yolcu sayısına oranla yeterli olduğu için B737-9 Max uçaklarında ihtiyaç duymadıkları bu patlayan kapıyı kamufle ederek gizliyor."
'İMALAT SIRASINDAKİ HATAYI İŞARET EDİYOR'
Bu kapıların dışarıdan da açılamayacak şekilde deaktive edildiğini vurgulayan Yılmaz,"Açılması söz konusu olmayan, tamamen kilitli ve içeriden de kamufle bir kapının, birkaç ay önce fabrikadan çıkmış bir uçakta uçuş sırasında kopması anormal bir durum. Bu da imalat sırasında yaşanan bir hatayı işaret ediyor" diye konuştu.
AK Parti İstanbul adayı belli oldu! Cumhurbaşkanı Erdoğan resmen duyurdu
'UCUZ ATLATILMIŞ BİR KAZA'
Olayın yeni bir uçakta gerçekleştiğine dikkat çeken Uçak Mühendisi ve Havacılık Uzmanı Muhammed Yılmaz, "737 Max uçaklarının gövdesini üreten Spirit Aerosystems isimli şirket, son dönemde, uçakların gövde üretiminde yaşanan çok sayıda üretim ve kalite hatası nedeniyle Boeing’i zor duruma soktu. Uçakların teslimatlarının aylarca durdurulmasına, FAA tarafından sürekli yeni denetimler yapılmasının gerekmesine neden oldu. Sorun yaşanan bu uçak da Ekim 2023’te hava yoluna teslim edilmiş yepyeni bir uçak. Bu sebeple herhangi bir metal yorgunluğu, bakım eksikliği ya da başka bir sebep olması mümkün değil. Üretim sırasında yaşanmış bazı eksiklikler ve kalite kontrol problemleri nedeniyle kapının koptuğu anlaşılıyor” dedi.
Kopan kapının, uçağın arka-orta bölgesinde yer almasına rağmen uçağa, özellikle kuyruk bölgesindeki uçuş kumandalarına çarpmaması büyük bir şans olarak tanımlayan Yılmaz, sözlerine şöyle devam etti:
Alıntı Metni
Alıntı Metni
'MEVCUT OLAYIN GEÇMİŞTE YAŞANANLARLA BİR İLGİSİ YOK'
Boeing 737 MAX uçaklarının Ekim 2018’de Endonezya’da Mart 2019’da Etiyopya’da arka arkaya yaşadığı iki kazada 346 kişi yaşamını yitirdiğini hatırlatan Yılmaz, sözlerini şöyle noktaladı:
"Bu kazaların nedeni uçakların MCAS adı verilen Manevra Karakteristikleri Takviye Sistemi adı verilen yazılımından kaynaklanan bir hatadan yaşanmıştı. Uçaklar tüm dünyada 20 ay boyunca uçuşlardan men edilip yere indirildiği süreçte, uçağın yazılım sistemi güncellendi, bazı kablo sistemleri değiştirildi, pilot eğitim manuelleri revize edildi. Sorunların giderildiği ve uçakların emniyetli olduğuna karar verilince uçaklar gökyüzüne döndü. Alaska'nın yaşadığı bu olayın, geçmişteki sorunlarla herhangi bir alakası yok. O yazılımsal bir konuydu. Bu ise tamamen donanım ile ilgili. Üretim sırasında yaşanan bir sorun olarak görünüyor."
Masterchef All Star'da şampiyon belli oldu! Canlı yayında fenalaştı
Zeytinyağı zaferi