Nesil atlatan vuruş

Haberler

Moderator
690d171736206bb89d50987d.jpg

AYDIN HASAN / ANKARA - Eskişehir’deki 401. Test Filo Komutanlığının GÖKTUĞ projesi çerçevesinde geliştirilen Bozdoğan Görüş İçi ve Gökdoğan Görüş Ötesi Füzeleri ile yaptığı testler sürüyor. ASELSAN tarafından geliştirilen AESA burun radarı MURAD takılı F-16 savaş uçakları ile Bozdoğan ve Gökdoğan’ın test atışları yapıldı. Savaş uçağından ateşlenen füzeler, hedef uçağı başarı ile vurdu.

690d172136206bb89d509882.jpg


AESA RADARIN FARKI

Savunma sanayii ve havacılık uzmanı Anıl Şahin, Milliyet’e şu değerlendirmede bulundu:

“Türk Hava Kuvvetleri envanterinde 200’den fazla F-16 savaş uçağı bulunuyor. Bunların hepsi 4. nesil konumunda. 4. nesil ile 4.5 nesil arasındaki temel fark ise AESA radar. AESA radarın bizim envanterimizdeki klasik radarlardan farkı; eş zamanlı olarak aynı anda çok daha fazla sayıdaki hava hedefinin tespitini, teşhisini ve takibini gerçekleştiriyor olması. Ayrıca klasik hava radarlarına nazaran menzilleri çok daha uzun. Günümüzde hava-hava muharebesinde başarı yakalamak isteyen taraf, tespit edilmeden tespit etmek için AESA radara muhtaç. 4.5 nesil savaş uçakları arasında bizim de tedarik etmek istediğimiz F-16 Block 70, Eurofighter Typhoon ve Yunanistan’ın da sahip olduğu Rafale bulunuyor. MURAD AESA radar ile birlikte Türkiye kendi yerli hava radarına kavuşmuş olacak. Sadece F-16’larda değil, şu anda AKINCI ve KIZILELMA üzerinde de test faaliyetleri devam ediyor. İlerleyen aşamalarda HÜRJET ve KAAN’a da MURAD üzerinden geliştirilecek farklı radar konfigürasyonları entegre edilecek. Bu sayede özellikle hava-hava muharebesi anlamında sensör tarafında yani hedefleri tespit eden tarafta önemli bir kabiliyet artışı gerçekleştirilecek. Diğer taraftan tabii tespit etmek bir taraf, imha etmek başka bir taraf.”

Viktoria Plzen maçında Fenerbahçe'den hakeme penaltı isyanı! 3 yıl önce aynı hatayı yaptığı ortaya çıktı

690d172136206bb89d509880.jpg


ABD FÜZELERİNİN MUADİLLERİ

İmha tarafında da önemli hava-hava füzeleri için projeler yürütüldüğünü belirten Şahin, “Bunlardan ilki TÜBİTAK SAGE tarafından GÖKTUĞ projesi kapsamında geliştirilen Bozdoğan ve Gökdoğan füzeleri. Bozdoğan kısa menzilli görüntüleyici kızıl ötesi arayıcı başlığına sahip. Birçok ülkenin ve Türk Hava Kuvvetleri’nin envanterinde bulunan ABD üretimi AIM-9 Sidewinder füzesinin muadili. 20-25 km uzaklıktaki hava hedeflerine karşı havadan atılıyor. Gökdoğan ise, ABD üretimi olan AIM-120 AMRAAM’ın bir muadili. Radar arayıcı başlığa sahip. Dolayısıyla menzili çok daha uzun, görüş ötesi bir hava-hava füzesi. Yani pilotun kendi gözüyle göremediği ama radar ekranında gördüğü hedeflere karşı kullanılıyor. 60-70 km’lik bir menzilinden bahsedebiliriz. Bu artıyor geliştirme faaliyetleri devam ettiği için. Aynı zamanda Gökbora ve Gökhan gibi projeler de var. Bunlar ramjet itki sistemine sahip yeni nesil hava-hava füzeleri ve çok daha çok daha uzun menzilli füzeler. 150-200 kilometrelere ulaşabilecek füzelerden bahsediyoruz. Bunların da şu anda dünya genelindeki en bilindik muadili Meteor hava-hava füzesi. Şu anda Yunanistan’ın elinde bulunuyor. Bizim de Eurofighter’larla birlikte tedarik etmemiz planlanıyor.”

690d7c7b36206bb89d5099ab.jpg


YUNANİSTAN MERKEZLİ SAVUNMA SİTESİ: KRİTİK BİR ADIM BİR SIÇRAMA

Milli üretim AESA radara sahip Türk savaş uçağının yine milli üretim görüş ötesi hava-hava füzesi fırlatma yeteneğine sahip olması, Yunanistan’da da yankı buldu. Yunanistan merkezli savunma sitesi OnAlert, Türkiye’nin atılımlarını gündemine taşıyarak, F-16 savaş uçağından MURAD AESA radarı ile hedef tespiti sağlanarak uzun menzilli hava-hava füzesi Gökdoğan’ın başarıyla fırlatılmasını “Türk savunmasında dönüm noktası” yorumuyla duyurdu. Sitedeki haberde bu test, yerli radar ve füze sistemlerinin artık entegre bir şekilde çalışabileceğini gösteren kritik bir adım ve Türk savunma sanayii için bir sıçrama olarak nitelendirildi.

KIZILELMA’YA TAKILDI

İnsansız muharip uçak Bayraktar KIZILELMA, MURAD AESA radarıyla ilk test uçuşunu 21 Ekim’de başarıyla tamamlamıştı.

İsrail medyası konum verdi! 'Türkiye ile İHA savaşı, olası çatışma kapıda'

KAAN İÇİN 600A

Milliyet’in edindiği bilgilere göre; insansız muharip uçak KIZILELMA’ya takılacak nihai radar MURAD-200A olacak. Milli muharip uçak KAAN için planlanan en gelişmiş versiyon MURAD-600A KAAN AESA Burun Radarı’nın ise ön tasarım dönemi tamamlandı ve kritik tasarım faaliyetleri ise sürüyor.

EŞ ZAMANLI ÇOK İŞLEV

AESA radarlar, teknolojileri gereği birçok fonksiyonu eş zamanlı olarak bir arada yerine getirebiliyor. ASELSAN AESA Burun Radarı; eş zamanlı hava-hava ve hava-yer görevleri, çok sayıda hedef tespiti/takibi, görüş ötesi füze güdümü, yüksek çözünürlüklü yer görüntüsü oluşturma ve elektronik harp fonksiyonları ile uçaklara çok büyük yetenek kazanımı sağlayacak. ASELSAN, Hava Kuvvetleri’nin olmazsa olmazı olan ve 10 yıl önce çalışmaları başlayan AESA Uçak Burun Radarı geliştirme sürecini, Savunma Sanayii Başkanlığı ve Hava Kuvvetleri Komutanlığı’nın desteği ile beş yıl kadar kısa sürede tamamlamıştı.

RADARIN BİRİNCİ LİGİ

AESA radarını üreten yani bu teknolojiye sahip ülkeler içinde ABD, İngiltere, Fransa, Çin, Rusya, İsveç, Güney Kore ve Japonya yer alıyor. Türkiye, ASELSAN’ın geliştirdiği milli radar ile bu alanda da birinci lige çıkmıştı.
 
Geri
Üst